Kiedy masz już pomysł na produkt, nadchodzi czas na jego zaprojektowanie i urzeczywistnienie. Ważne jest, aby zrozumieć podstawowe etapy projektowania produktu, aby zapewnić, że wszystko przebiega gładko. Zacznijmy od początku. Będziemy dzielić się naszą wiedzą i opisywać podstawowe etapy projektowania produktu. Chodzi tu zarówno o cyfrowe, jak i fizyczne projektowanie produktu.

1. Etap koncepcyjny projektowania produktu

Musisz przygotować propozycję działania produktu, a następnie zwizualizować jego wygląd. To najlepszy moment na eksperymentowanie i wprowadzanie niskokosztowych zmian. Dobrze skonstruowana koncepcja od początku uwzględnia technologie produkcji. Opiera się na wielu założeniach, które później zostaną potwierdzone. Efektem pracy będą wizualizacje w postaci makiet, renderów, wykresów.

Sprawdź także: 3 powody, dla których należy wykonać prototyp przedprodukcyjny nowego produktu - https://projektowanieproduktu.pl/porady-i-wskazowki/obnq/3-powody-dla-ktorych-nalezy-wykonac-prototyp-przedprodukcyjny-nowego-produktu.html

Czego potrzebujesz:

  • Skontaktować się z pracownikami technicznymi i handlowymi.
  • Wybrać wstępną technologię wdrożenia.
  • Szacunkowy budżet wdrożenia, koszt jednostkowy.
  • Zdefiniowany segment klientów.
  • Przykładowe zdjęcia i inspiracje mogą pomóc w wizualizacji pożądanego efektu estetycznego lub funkcjonalnego.
  • Projektant będzie mógł dopasować się do Twoich oczekiwań, jeśli na etapie początkowym podasz więcej informacji.

W trakcie:

  • Spodziewaj się pracy z założeniami i danymi.
  • Zastanów się, czy gust projektanta lub Twój zaczyna dominować w projekcie kosztem przyszłego sukcesu rynkowego.
  • Unikaj drobnych, ale kosztownych zabiegów estetycznych i funkcjonalnych.
  • Należy się spodziewać, że trzeba będzie eksperymentować i dochodzić do martwych punktów. Nie będzie lepszego ani bardziej przystępnego czasu.
  • Pamiętaj o utrzymaniu dobrej komunikacji. Zerwany kontakt może doprowadzić do tego, że projektant będzie przyjmował niestworzone założenia dotyczące projektu.
  • Pamiętaj, że tworzysz zespół, który może osiągnąć jeden cel. Nie odgrywaj roli szefa.

Cele:

  • Zrób plan rozwoju produktu i przedstaw wytyczne dla bezpośredniej produkcji.
  • Potencjalnym inwestorom należy przedstawić pomysł na produkt.
  • Na podstawie materiałów koncepcyjnych stwórz kampanię Crowfundingową.
  • Na targach, konferencjach i w Internecie skłoń potencjalnych klientów do obejrzenia wizualizacji produktu.

Projektowanie produktu

2. Etap funkcjonalny projektowania produktu

Będziesz tworzyć model produktu, który faktycznie działa. Powinien on zawierać wszystkie niezbędne technologie wytwarzania. Kluczowe jest, aby na tym etapie projektant, marketer i technolog ściśle ze sobą współpracowali. Jest to etap praktyczny. Na tym etapie koszty zmiany założeń projektowych będą o rząd wielkości większe niż na etapie koncepcyjnym. Warto o tym pamiętać, aby nie zmarnować pieniędzy.

Czego potrzebujesz:

  • Zespół, w skład którego wchodzi projektant, technolog i osoba odpowiedzialna za kontakt z klientem.
  • Aby uniknąć kluczenia po projekcie, precyzyjny i sprawdzony pomysł na produkt.
  • Ustalenie metod komunikacji w zespole jest ważne, zwłaszcza jeśli jest to projekt zdalny.
  • Wstępnie wyselekcjonowany zespół/firmy do realizacji.
  • Aby podejmować sprawne decyzje, potrzebny jest precyzyjny proces projektowy. (Kto, Jak, Gdzie, Kiedy, Dlaczego).
  • Zabezpieczone finansowanie - Wkrótce projekt zacznie chłonąć pieniądze jak gąbka.

W trakcie:

  • Projektant powinien być poinformowany o ograniczeniach budżetowych. Jeśli nie wie, może przeskalować produkt poza Twoje możliwości finansowe.
  • Nie oszczędzaj czasu ani pieniędzy, określając architekturę swojego rozwiązania. Taniej jest zrobić to w ten sposób, uwierz w to.
  • Zaufaj uczestnikom projektu i nie baw się w micromanagement. To pierwszy krok do piekła produktowego.
  • Trzymaj się swojego planu. Jeśli masz pomysł na projekt o szybkim zwrocie akcji, nabierz zimnej wody. Powinno się udać.
  • Decyzje projektowe, które są oparte na danych, powinny być uzasadnione. Argumentów nie tworzy się mówiąc "podoba mi się to" i "jakoś to działa".
  • Nie przyspieszaj projektu zbyt szybko, bo możesz znaleźć się w ślepym zaułku. W miarę postępu projektu koszt wprowadzania zmian rośnie proporcjonalnie do ich kosztu. W skrajnych przypadkach większość prac można wykonać ręcznie.

Cele:

  • Wypuszczenie serii MVP/testów.
  • Inwestorom zostaje przedstawiony działający produkt.
  • Powstaje kampania Crowfoundingowa z szybkim czasem realizacji produktu finalnego.
  • Ekspozycja działającego produktu na targach, konferencjach i wydarzeniach branżowych.

3. Etap wdrożenia projektowania produktu

Nadszedł czas na skalowanie produktu. O optymalizację produkcji zadbają technolodzy i zespół wdrożeniowy. Czy projektant jest niezbędny? Nie, jeśli mamy przemyślany, gotowy projekt i sprawnych wdrożeniowców, którzy potrafią go przenieść na masowo produkowany produkt. Projektant nie jest potrzebny w tradycyjnym wytwarzaniu, ale w agile jest niezbędny. Nie warto marnować pieniędzy, by zepsuć efekty miesięcy ciężkiej pracy.

Czego potrzebujesz

  • Działający model Twojego urządzenia i/lub szczegółowy układ funkcjonalny.
  • Na podstawie pozytywnego odbioru prototypu/MVP, pewność co do opłacalności i skalowania projektu.
  • Zespół techniczny i wdrożeniowy ściśle ze sobą współpracują.
  • Projektant, który jest skłonny przeprojektować elementy, które okazały się zbyt kosztowne do skalowania.
  • Oszczędność środków finansowych.

W trakcie:

  • Nie masz pewności co do działania produktu? Nie zaczynaj od etapu wdrożenia. Powtórz etap funkcjonalny, a nawet koncepcyjny. Stracisz dużo pieniędzy, jeśli produkt nie będzie skalowany do potrzeb klienta.
  • Wymagania wdrożeniowe mogą zmienić projekt. O konsultację poproś projektanta. Inżynierowie są zwykle skupieni na tym, aby produkt funkcjonował, a nie na estetyce i łatwości użytkowania. Może to obniżyć wartość miesięcy ciężkiej pracy.
  • Ściśle monitoruj prace wdrożeniowe. Musisz mieć pewność, że nikt nie używa skrótów, których nie aprobujesz.
  • Bądź ostrożny, jeśli ktoś delegował pracę do Ciebie stażystom.
  • W przypadku firm zewnętrznych, które realizują Twój projekt, powinieneś mieć podpisaną umowę, która uchroni Cię przed nieprofesjonalnym wykonawcą, który będzie próbował sprzedać Ci coś, co nie jest zgodne z Twoimi oczekiwaniami. Wytyczne powinny być jasno określone!

Cel:

  • Możesz zarobić miliony, sprzedając produkt, który odnosi sukces!

Mam nadzieję, że poniższe kroki okażą się pomocne w tworzeniu lepszych produktów po niższej cenie.